Wednesday, October 5, 2011

Kau benci dengan hidup kau.Tapi mereka mengidamkannya

Masa gua nak balik dari kg halaman ke pulau pinang,bus gua berenti sekejap dekat ipoh.Jadi gua turun dan cucuh sebatang rokok di tepi bus,tengah gua hembus laju-laju rokok gua, ada seorang budak india datang bawak sebakul jajan.Dia kata abang beli jajan.Gua gelengkan kepala tanda menolak.Dia kata lagi abang belilah,ini untuk belanja sekolah.Gua tenung tajam-tajam mata dia.Gua tanya selalu buat macam ini? (maksud gua jual jajan) dia kata setiap hujung minggu.Dia akan keluar awal pagi dan pulang setelah semua jajan habis.Gua tanya berapa dapat sehari.Dia kata rm 25.Gua hulur rm 2,tanpa ambil jajan.Dia kata terima kasih dan  terus naik ke bus untuk meneruskan penjualan.Gua sambung isap rokok.

selang 2 minit dia turun dari bus,dia tanya gua abang nak kemana?.Gua jawab gua nak balik penang.Dia angguk-angguk.Gua nampak ada riak simpati pada budak india tadi.Gua tanya dia dah makan?.Dia kata belum,dan biasanya dia akan pulang petang nanti untuk makan setelah semua jajan habis dijual.Cuba kau bayang kan budak umur 11-12 tahun keluar awal pagi balik lewat petang tanpa isi dan alas perut.Kesian bukan?i.Lagi pun gua ada adik sebaya dia,jadi gua dapat rasa macam mana laparnya dia kesana kemari menjual jajan.

gua buka dompet gua, kasi dia sekeping not merah.Gua cakap ambil ni kau pergi beli makanan,isi perut kau.Berlari budak india tadi macam  menuju ke kedai beger berdekatan.Lapar sangat barangkali.Nak pula hari hujan,kau sendiri pun tahu kan macam mana rasanya perut kosong bila hujan.Bagi orang dewasa mungkin sekeping duit yang gua bagi tak cukup untuk makan sehari.Tapi bagi budak kecil itu,apa lagi yang lebih penting dari mengisi perut yang lapar stelah seharian mengusung kuderat untuk belanja sekolah.

sambil sedut rokok dalam-dalam gua teringat adik gua yang sedang dirumah.Mungkin sedang bermain PSP mahupon online fesbuk agaknya,Jauh sangat beza kehidupannya getus hati gua.Kadang-kadang kita mungkin fade up dan kecewa dengan kehidupan yang kita sedia ada,tetapi percayalah akan ada orang yang mengharapkan agar mereka beroleh kehidupan seperti apa yang kita ada sekarang.

2 comments:

Huzaifa Zahri said...

kita mesti terus hidup !

teringat gua kat kata2 osman tikus..

xmegoox said...

perit juga nak hidup...nak tak nak,kau kena hadap